Mini-Saloon setup

Hvad må jeg og hvad kan jeg gøre for at få mini-saloon bilerne til at køre godt.
Idéen med mini-saloon klassen er jo ikke at lave en raket der flyver lavt over vejen, alt for mange bilklasser er blevet ødelagt af at man får optimeret bilerne så meget at de alle kører som F1 biler, men her i mini-saloon skal det være en udfordring at køre bilen og i en realistisk fart hvor alle kan være med. Klassen skal være let at tilgå og man skal kunne køre med en bil ‘out of the box’ uden at investere i en masse ekstra tuningsdele.

Og når ordene ‘out of the box’ er sagt betyder det jo ikke at man ikke må berøre bilen, nej der er jo masser af ting man kan justere for at det hele virker som det er tiltænkt, her på siden vil vi prøve at nævne det hele, er der noget vi har glemt så giv os et praj.

Først af alt, når man pakker sin bil op er det altid en god idé at gennemgå den inden man kører sin første meter, man bør kontrollere at alle skruer sidder hvor de er tiltænkt og ikke er raslet løse under transporten, og at de bevægelige dele rent faktisk kan bevæge sig uhindret, eller kan man jo starte med at smadre gearet eller få flænset dækket op hvis man bare smider bilen i rillen og fræser derud af.

  1. Sidder skruerne fast?
  2. Skruer der holder bodien fast på chassis skal sidde løst, spændes de forsvinder flex i gummi tutten og man risikerer at dækkene bliver mast op i skærmkasserne, en fingerregel er at body skal kunne afmonteres uden brug af værktøj.
  3. Kontroller at motor sidder korrekt og at tandhjulene passer sammen, hvis bilen under transport har fået samme medfart som mange andre pakker kan motoren have flyttet sig og det er jo dumt at starte med at ødelægge sit tandhjul fordi man glemte at kigge efter. Tænderne skal gribe ind i hinanden uden for meget slup og uden at sidde i spænd.
  4. Kan hjul dreje uhindret rundt? man bør kontrollere at dækkene ikke skraber på skærmkasser etc. og at akslerne rent faktisk kan dreje rundt, har bilen fået tæsk under transporten kan det have givet sig, ligesom kulde og varme ændrer metals størrelse så helt almindelige temperatur svingninger kan rent faktisk ændre og tingene passer sammen 100%
  5. Tag fat i begge baghjul samtidigt og drej dem modsat, hvis det er muligt er der enten et hjul eller en aksel i kandanleddet der ikke er skruet fast, test også forhjul.
  6. Dæk er ofte med støbegrater/rester, skal bilen fungere skal hjulene gøres runde, så enten må de i dæk afretteren eller tilkøres på banen hvilket godt kan tage sin tid. Dæk afretteren er bedst og her kan du også sikre dig at begge baghjul er lige store og begge forhjul er lige store, hvis ikke kører bilen skævt.
    Selv når bilen bliver slidt og dækkene kørt ned, kan de godt svare sig at rette dem, ofte slides den ene side mere end den anden.
  7. Undlad at pille dæk af fælgene, hvis de skal benyttes igen sidder de bare ikke rigtigt, brug hellere ekstra fælge til de andre dæk såfremt du vil kunne skifte imellem f.eks. 2 størrelser dæk.
  8. Motor ledning, det bør kontrolleres at ledningerne i bilen ligger så fladt og tæt på chassis som muligt, og de ikke stikker op i luften og uforvarende løfter karosseriet, det vil give en ustabil bil der laver underlige udskridninger når body vælter rundt under kørslen.
  9. Guide og ledning, det er vigtigt at guide retter op selv og ledningerne ikke kommer i klemme eller bremser forakslen når bilen drejer, Guiden skal også kunne bevæge sig frit op og ned, fjederen skal virke, men hvor meget bevægelse man ønsker er lidt individuelt og jeg har ikke en gylden regel om lidt eller meget.
  10. På forakslen kan man skifte lejerne til kuglelejer, og med et Dag-tool kan man også sikre sig at lejehullerne er 100% lige overfor hinanden, det giver mindre friktion i forhjulenes rotation og en højere topfart.
  11. Bagakslerne og kardanleddet går lidt mere trægt, der er på de fleste en gummipakning på kardanleddet, den skal IKKE fjernes da du så risikerer splitterne falder ud, men strammer den meget kan den løsnes lidt evt. slidses lidt i siderne.
    Kardanleddet kan også spænde et bestemt sted hvis en af de 2 U gafler er formeget trykket sammen om terningen i midten, man kan vrides svagt i den og åbne U’et lidt for at nedsætte friktionen.
    Desuden skal man sikre sig at akslerne går fint i lejet, måske er leje trykket måske er akslen ikke præcis 2,99 mm. tyk.
  12. Bagaksel holderne er lidt sværere at justere ind, det skal ske på ‘gefuhl’ og testes igen og igen på banen, baghjulene kan justeres en lille smule i toe in / toe out, og reglerne her er de samme som på en baghjulstrukket gadebil, står de parallelt giver det størst topfart og mindst dækslitage, er der lidt toe-in vil bilen klare svingene bedre, og er der toe-out vil bilen ikke rette op og overstyre.
  13. Fiat Abarth og Renault Gordini kan der være trængt i hjulkassen og måske har man behov for at mindske sporvidden, det kan gøres ved at sætte kortere rør på i den ene side og i den anden må man slibe lidt af bredden på tandhjulet, alm. sandpapir korn 2-300 lægges på bordet og tandhjulet gnides hen over, der er ca. 0,5 mm at fjerne på den side modsat pinolskruen.
  14. Karosseri højde, i flere af modellerne er der skiver inde under gummihætterne på bodyen, afhængig af hvor store/små hjul du kører med kan der være behov for at hæve bodyen lidt, man kan så placere ekstra skiver der, de få jo i alle tykkelser fra 0,10 mm til 1,00 hvilket dog er i overkanten. har man små dæk kan karossen også nogle gange sænkes. Det er kun tilladt at fjerne/montere skiver, det er ikke tilladt at slibe på holderne for at ændre frihøjden, ligeledes skal gummihætterne benyttes, er de med tiden blevet ødelagt kan nye fås fra SlotWorld.
  15. Vægt trimning, det er IKKE tilladt at montere ekstra vægt på bilerne, ligesom det ikke er tilladt at slibe i karosserierne for at lette dem.
  16. Fælgindsatse skal sidde på til start, mister man dem kan nye erhverves.
  17. Udstødninger på alle biler og Motorklap på NSU og Fiat som kan køres af under løb skal genmonteres inden næste løbs start.
  18. Spejle, viskere, lygter og andre smådele der falder af kan men skal ikke genmonteres, BRM har lovet reservedels pakker så de hårdest medtagede biler kan blive frisket op og se pæne ud igen.
  19. White kit bemaling, hele bilen skal males/lakeres, alt interiør skal også males/dekoreres.

Værktøj til Mini Saloon:
Stjerne skruetrækker ph1 til skruer i body og chassis.
1,5 mm unbrako til gear og hjulene.
1,3 mm unbrako til kardanleddet